Jouw profielfoto is het eerste waar mensen naar kijken als ze jou online tegen komen. Hiervoor gebruik je doorgaans een andere foto dan een pasfoto voor in een paspoort of rijbewijs. Toch heeft het wel eenzelfde doel: te weten herkenning. We willen allemaal weten met wie we te maken hebben. Een goede profielfoto zorgt niet alleen voor een eerste indruk, maar ook voor al dan niet bewuste mening over jou. Een goede pasfoto is dus essentieel voor je online profiel(en).

In tegenstelling tot een pasfoto worden er geen verplichte eisen gesteld aan een profielfoto. In feite mag je elke foto gebruiken als profielfoto op bijvoorbeeld je LinkedIn, Facebook of ander social media account. Toch zijn er wel handige richtlijnen waar jij je aan kan houden. Doe je dit, dan heb je een perfecte profielfoto te pakken.

Herkenning

De eerste richtlijn is te zorgen voor een actuele foto van jezelf. Het is immers jouw profiel! Kies ook voor een foto van je gezicht. Hierdoor sta je herkenbaar op de foto. Bezoekers van jouw profiel willen in één oogopslag zien wie je bent. Een foto van je kind of huisdier draagt niet bij aan deze herkenning. Ook het regelmatig veranderen van je profielfoto schept verwarring onder de bezoekers van je profiel. Verander alleen je profielfoto als het een toegevoegde waarde heeft. Het gebruik dezelfde foto op de verschillende media draagt ook bij aan de herkenning.

Eerste indruk

Een goede profielfoto zorgt ervoor dat je betrouwbaar overkomt. Je verschuilt je niet achter een foto van bijvoorbeeld een dier, maar je maakt “contact” door je bezoekers aan te “kijken”. Zorg daarom ook voor een foto die verteld hoe jij in het algemeen bent. Bedenk goed wat jij wilt uitstralen!

Open lach

Op mijn favoriete profielfoto’s sta je met een echte open lach. Dit zorgt ervoor dat mensen je sneller gaan vertrouwen. Iets wat belangrijk is tijdens de omgang met andere mensen, al dan niet online. Op een foto met een open lach staal je ook met je ogen. Mensen zien dan dat je blij bent, omdat jij je ook blij voelt.

Juiste formaat

De verschillende Social Media gebruiken verschillende grootte waarop jouw profielfoto wordt afgebeeld. Ze zijn doorgaans allemaal vierkant, dus hier is rekening mee te houden bij de juiste uitsnede van jouw foto. Zorg voor een vierkante foto in het formaat 500 x 500 pixels. Op de pagina’s van de verschillende media worden ze automatisch verkleind. Het zorgt voor een scherpe en heldere foto. Wanneer bezoekers op je foto klikken, wordt deze automatisch vergroot.

Geen selfies

Een selfie is een foto die van dichtbij genomen is. Dit geeft vrijwel altijd een vertekening en dat maakt een minder goede indruk op anderen. Daarnaast worden selfies vaak gemaakt onder moeilijke omstandigheden: te weinig ligt, drukke achtergronden, etc. Dit zorgt voor afleiding van het doel van een goede profielfoto.

Maar ook geen …

Gebruik ook geen vakantiefoto’s, want een goede profielfoto heeft vaak een zakelijk(er) karakter. Maak ook geen uitsnede van een foto waarna er delen (bijvoorbeeld een oor, arm, etc) van anderen op de foto zichtbaar zijn. Het staat storend en het gaat over jou. Gebruik daarom ook geen groepsfoto’s. De foto moet iets vertellen over hoe jij over het algemeen bent. Gebruik dus ook geen foto’s in een duikpak, in een sportoutfit, etc. Zo komen wij jou in het dagelijks leven namelijk ook niet snel tegen.

De perfecte profielfoto

Bovenstaande punten dragen bij aan de perfecte profielfoto, maar zijn lastig zelf te verzorgen. Laat mij een professionele profielfoto van jou maken. Jij weet wat je wilt uitstralen en ik weet dat op de juiste manier vast te leggen!

Wil jij ook een perfecte profielfoto? Maak dan snel een afspraak!

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.